Relația brand-influencer a fost primul eveniment DIGITALIAA din 2021. Iar cum despre influencer marketing nu se poate discuta fără Cristian China-Birta (Chinezu), el a fost invitatul evenimentului moderat de Cosmin Jărdianu. 

În acest articol vei găsi câteva dintre cele mai importante idei discutate în cadrul întâlnirii de miercuri seara, 21 aprilie 2021. Despre ce înseamnă relația brand-influencer, care sunt beneficiile pe care le poate aduce brandului un influencer și multe altele, te invităm să citești în rândurile de mai jos:

1. Ce sunt influencerii?

În primul rând, este foarte important să definim acest termen. Din perspectiva cărții scrise de Chinezu, definirea termenului de influencer trebuie să fie făcută prin perspectivă de business

„Influencerii sunt niște resurse digitale care în baza unui contract, a unui brief și a unui fee, pot să livreze beneficii pentru brandul tău.” 

2. Ce fel de beneficii există în relația brand-influencer?

Accesul la comunitate, și implicit la potențiali clienți, este miza în jurul căreia fiecare brand își construiește strategia de marketing. 

Cel mai mare beneficiu pe care ți-l poate oferi un influencer este exact această miză: accesul la comunitatea sa. O comunitate închegată și solidă, formată din oameni mulți care au decis să creadă și să rezoneze cu ceea ce face și ce spune influencerul. 

3. De ce trebuie să țină cont un brand când apelează la un influencer?

Dacă ești brand, în primul rând, trebuie să-ți determini și să înțelegi care este obiectivul strategiei tale de marketing. Spre exemplu, dacă obiectivul tău este de awareness (să audă cât mai multă lume de berea pe care o produci), atunci trebuie să faci research pe influenceri care au comunitatea formată din băutori de bere. Mai mult, dacă berea ta este una artizanală, comunitatea influencerului trebuie să fie formată din persoane cărora nu doar că le place această bere, ci își și permit s-o achiziționeze.

Cu cât obiectivul tău este mai nișat, cu atât trebuie să te îndrepți spre micro influenceri și influencerii medii care au o comunitate nișată. 

4. Ce s-ar întâmpla dacă o companie și-ar face un influencer intern?

Ca să construiești un influencer, ai nevoie de timp și resurse de investit. Plus că, există riscul ca oamenii (chiar influencerul) să plece din companie. Dacă ești brand și vrei să-ți creezi un influencer intern al companiei, trebuie să-ți asumi un orizont de 1-2 ani în care să apară rezultate.

Un exemplu de succes în acest caz este oferit de Ministerul Apărării Naționale care și-a făcut propriu influencer, un vlogger. Acesta era în liceul militar când au decis să investească în el tocmai pentru că obiectivul lor era să creeze un influencer care să vorbească pe limba tinerilor. 

5. Cum gestionezi imaginea brandului în mod independent față de imaginea brandului personal al influencerul?

În colaborarea brand-influencer, problemele pot să apară în momentul în care influencerul face o gafă iar tu, ca brand, ești automat afectat. Însă, asta funcționează și invers. Dacă tu ca brand gafezi, și influencerul va fi afectat. 

În acest caz, există câteva variabile, în funcție de colaborarea pe care o ai cu influencerul. Dacă ai o colaborare punctuală cu influencerul, este ușor să tai această componentă din strategia ta. Dacă, însă, ai un brand ambassador care gafează, atunci problemele vor fi mai complicate.

Acesta este și unul dintre motivele pentru care nu prea există colaborări long term între brand influencer. 

6. Care sunt elementele unei campanii cu influenceri?

În Digital Marketing, o campanie cu influenceri trebuie să țină cont de: 

  • Buget; 
  • Obiectiv:de ce vrei să faci o campanie cu influencerul;
  • Chimie;
  • Context;
  • Noroc;

7. Influencerii și vânzarea

Singurii influenceri care fac vânzări directe sunt cei de affiliate marketing. Adică, printr-o platformă de afiliere ai acces la influenceri care decid dacă îți promovează produsul sau nu. Iar tu, ca brand, le oferi un comision din vânzarea generată.

Influencerul tot ceea ce face este să capteze atenția comunității sale și s-o redirecționeze către brandul tău. De aici, îți revine ție, ca brand, îndatorirea să te asiguri că îndeplinești anumite criterii, astfel încât să finalizezi vânzarea.

„Cu ce este de vină influencerul pentru că tu vinzi de două ori mai scump decât orice este pe piață, astfel încât nu reușești să vinzi?

„Cu ce este de vină influencerul că, după ce-ți trimite oameni pe site, site-ul tău se încarcă greu și oamenii renunță să mai cumpere?

8. Care sunt pașii pe care trebuie să-i urmezi dacă vrei să devii influencer? 

Dacă vrei să devii influencer, trebuie să știi că ai nevoie de 2 ingrediente: o strategie business de brand personal și răbdare. Însă, strategia business de brand personal înseamnă resurse. Așadar, gândește-te ce resurse poți tu să aloci: timp și bani. Timp trebuie să aloci obligatoriu, bani doar dacă ai. 

9. Brief vs. libertatea influencerului

Brief-ul este cel mai important element în relația brand-influencer. Iar la final, pe baza briefului, influencerul livrează. 

Cu cât brand-ul este mai mare și mai autoritar, cu atât vrea să-și impună punctul de vedere. Spre exemplu, chestiile tehnice sau valorile de brand nu se negociază. Chiar dacă brandul știe mai bine ce este mai avantajos pentru el, el nu știe ce vrea comunitatea influencerului. 

Din acest motiv, ambele părți ar trebui să găsească un echilibru. Iar acest echilibru să-i ofere influencerului libertatea de a face ceea ce știe el, iar brandului să-i ofere rezultate.  

10. Icebreaker în contactul cu influencerul

În general, există două tipuri de abordare a influencerilor. Una generală, în care trimiți același mail tuturor influencerilor cu care vrei să colaborezi. Și una personalizată pe baza unui research făcut asupra influencerului.

Dacă vrei să ai rata de deschidere a mailurilor mare, atunci depune un efort în plus și trimite un e-mail personalizat. 

Fie că ești un brand mic sau un influencer la început de drum, sperăm că ai găsit aceste idei utile. Spune-ne, într-un comentariu, care a fost momentul tău de aha în urma citirii acestui articol.