Cum să devii marketer în IT, cu Bogdan Anghelina

//Cum să devii marketer în IT, cu Bogdan Anghelina

E un trend să le zicem tuturor să facă internshipuri, dar să nu ne mai îmbătăm cu apă rece”

Înainte să am primul job habar nu aveam cu ce se mănâncă marketingul: ce faci în fiecare zi, ce trebuie să știi, cum ajungi la un job bun, ce skill-uri contează cu adevărat?

Pentru că știu că sunt foarte mulți marketeri la început de drum, iar industria IT din Cluj este foarte atractivă, am apelat la Bogdan Anghelina, marketing team  lead în cadrul Arobs.

Sper ca experiența lui să ne ajute pe noi, toți cei care facem primii pași în marketing și cochetăm cu industria de IT.

Cred că ar fi bine să știi că am terminat o facultate de profil, am terminat la FSPAC, la profilul de publicitate. Eu cochetam cu partea de online încă de dinaintea facultății, de prin liceu.

Am blog din 2009. Nu pot să spun că sunt blogger acum, dar activitatea în sine a funcționat ca o platformă CV pentru mine. M-a ajutat foarte mult să am blogul, mai ales ca un exercițiu pentru scris, cu toate că nu îmi place să scriu.

În anul 2 de facultate m-am angajat la o agenție din Cluj, Respect Bigtime. Era un grup de 4 firme: o agenție de publicitate, o firmă de organizare de evenimente, un studio de înregistrări și redacția ziarului știridesport.ro. Deși eram angajat în firma de publicitate, serveam întregului grup de firme cu ce era nevoie, adică eram one man show.

Eram angajat pe poziția de „creative designer”, ceea ce nu sunt neapărat. Nu era o zonă pe care voiam să mă dezvolt, dar în facultate am identificat o paradigmă: dacă nu aveai ceva palpabil, un portofoliu pe care să-l arăți aveai un mare minus. De fapt, cei de la Respect Bigtime m-au căutat în timpul facultății în urma unui eveniment organizat în cadrul căruia am făcut și toate materialele promoționale. Au observat munca mea și m-au contactat.

În agenție de pe postul de designer, în 3-4 luni am migrat spre alte taskuri de marketing precum front-end development. Aici făceam campanii de AdWords, de Facebook, planuri editoriale, mă întâlneam cu clienții, realizam materialele de print și multe altele. Perioada respectivă din agenție a fost foarte constructivă pentru mine, deoarece mi-am pus bazele tuturor departamentelor cu care comunic acum sau pe care le gestionez.

După Respect Bigtime, m-am angajat la Loopaa pe postul de marketing specialist și acolo am învățat foarte mult despre relația dintre departamente. Pe acest post eram impulsionat să deleg munca de design sau copy astfel încât departamentele de profil să se ocupe de ele. Trebuia să deleg toate acele task-uri, deși uneori era contraproductiv. După un an de zile am migrat pe postul de front-end developer, iar după 6 luni am devenit web development manager. Noua poziție mi-a adus privilegiul să accept anumite proiecte sau nu, să evaluez timpii de realizare, să decid cu echipa dacă îl facem sau sau îl externalizăm. M-a ajutat foarte mult experiența de front-end developer.

După Loopaa am lucrat cu un grup de firme din care făceau parte Ecco Shoes România, Pandora România, Lego România și Green Residence pentru aproximativ 3 luni, iar apoi m-am angajat la Arobs pe postul de marketing team lead pentru TrackGPS.

         Cum ai ajuns să te angajezi la Arobs?

În liceu am organizat un Blog Meet în Târgu Mureș. Am fost la Tweet Meeturi, iar circulând foarte mult la astfel de evenimente am cunoscut mulți oameni care acum se află în departamente de marketing sau în agenții. În cadrul facultății am participat la PRbeta unde am cunoscut-o pe Alexandra Ciurea care acum este HR manager la Arobs. Ani mai târziu m-a contactat în vederea unei discuții pentru postul pe care îl ocup acum. În urma discuției am luat legătura cu managerul de proiect și am ajuns aici.

          Interviul era „behind closed doors”?

Nu știu să-ți răspund. Tind să cred că prima dată se apelează la recomandări și abia apoi se analizează CV-uri.

          Cum a arătat procesul de angajare?

Primul interviu a fost de „cunoaștere” cu firma și cu Alexandra.

Știam că este nevoie de un marketer care să poată să gestioneze mai multe aspecte, să înțeleagă zona tehnică, să fie dispus să o învețe și să aibă skill-uri sociale.

Al doilea interviu a fost direct cu managerul care mi-a spus despre nevoile proiectului și mi-a oferit oportunitatea să gestionez 1-2 oameni și o serie de colaboratori; venind tot dintr-o zona de management, ajunsesem la un nivel unde mi-am pus bazele cunoștințelor din diverse domenii îndeajuns încât să le pot aplica.

         Crezi că e necesar să știi programare pentru un job de marketing în IT?

Da! Nu m-aș duce până la limbaje de programare, dar cel puțin limbaje de marcare, HTML și CSS pentru că te mai întâlnești cu un newsletter, cu un site și te ajută să înțelegi cum se combină design-ul cu partea de digital. Nu cred că poți să ajungi la nivel de middle sau senior într-o firmă de IT fără să cunoști puțin partea de programare.

        Ce face Track GPS, proiectul în care ești implicat?

Oferim soluții de telematică, adică un GPS, senzori și anumite accesorii care se montează pe mașină și trimit datele către server care mai apoi sunt interpretate și afișate în aplicație. Suntem prezenți în patru țări, iar munca de 10 ani a conturat mai mult decât o soluție de urmărire pe hartă a unui vehicul, având foarte multe soluții complementare: consum carburant, comportament șofer, monitorizare temperatură și umiditate, transport securizat, identificare șofer și altele.

        Ce faci într-o zi de muncă?

Este cam greu să spun, pentru că nicio zi nu arată ca cealaltă, sunt foarte multe arii pe care lucrăm. O mare parte din activitatea mea a fost de refacere a unor materiale mai vechi din punct de vedere al design-ului și al actualizării informațiilor. Mă ocup și de refacerea și crearea documentelor de care au nevoie departamentele noastre interne, precum tutoriale, prezentări, materiale de print, etichete, colantare mașini, cărți de vizită și multe altele. O altă perspectivă pe care o avem este legată de evenimente la care participăm ca expozanți. Acestea presupun să organizăm standuri, să creem concepte pe specificul conferinței, analize de cash-in, cash-out.

O altă îndatorire ar fi conectarea cu departamentele și oamenii. Facem vizite continue: de la a merge o zi cu instalatorul pe teren ca să vezi ce instalează, cum instalează și de ce nu se pot face anumite lucruri; la vizite cu agentul de vânzări la clienți actuali și potențiali ca să vedem care sunt impedimentele pe care le întâmpină agentul. De la agent mergem la departamentele de suport, departamentul de programare și până la manageri, unde trebuie să le înțelegi viziunea. Mai trebuie gestionată menținerea și dezvoltarea aplicației conform trendurilor din piață. De asemenea, prospectăm piața și facem studii de piață ca să le oferim acces la informații anumitor departamente. În mare parte cu asta mă ocup, dar pentru fiecare task mai există numeroase sub-taskuri care trebuie îndeplinite.

        Care sunt lucrurile care îți plac cel mai mult la job-ul din cadrul Arobs?

Un job, în special în marketing, este definit foarte mult de viziunea managerului. În condițiile de față, dacă viziunea este aliniată cu cea a managerului și reușești să comunici cu el  lucrurile devin mult mai ușoare. Având deschiderea managerului poți să duci lucrurile la următorul nivel. Astfel, ce îmi place foarte mult aici este faptul că am libertate mare de a acționa, dar ea vine cu o responsabilitate la fel de mare pentru că orice idee explorată înseamnă timp pierdut pe care trebuie să îl justific mai apoi.

Îmi place că, deși este o corporație, Arobs a fost pornită în România cu capital și management românesc. Este o altă viziune decât am văzut în multe alte companii, oamenii sunt mai deschiși, nu există filtre inutile și comunicarea între departamente este bună, iar unde se pot face îmbunătățiri există deschiderea de a face asta. Este plăcut că oamenii vin la muncă să facă lucrurile să se miște și este plăcut să îți vezi eforturile cristalizându-se și nu lovindu-se continuu de niște pereți. Îmi place mult colectivul: sunt oameni tineri, deschiși, inteligenți, cu care ai ce să discuți și care participă benevol la activități în afara job-ului.

          Ce sfat ai da unui marketer la început de drum?

I-aș da 2 sfaturi:

Să nu se îmbete cu apă rece în ceea ce privește internship-urile. E un trend acum să le zicem tuturor să facă internship-uri, dar ele ar trebui să fie legate de chestiunile pe care le văd aplicate în cariera lor la un moment dat. Găsește-ți un mentor, găsește oameni care fac deja ce ai vrea tu să faci și stai pe lângă ei.

Este momentul cel mai oportun să își pună bazele în cât mai multe domenii: un pic de WordPress, un pic de HTML&CSS, un pic de Photoshop, un pic de Illustrator, un pic de editare video, un pic de scris, un pic de teorie, un plan editorial, un pic de Facebook Ads, un pic de Google Adwords. Toate sunt foarte importante pentru că, mai târziu sau mai devreme, va trebui să ai tangență cu ele.

Recent Posts

Cum ar fi să primești toate noutățile IAA YP Cluj direct în Inbox?

Fără spam, promitem!

2019-05-19T20:46:17+00:00

Evenimente

There are no upcoming events at this time.

Parteneri CompetitIAA8

Contact